Jäsenkirje syyskuu 2023

28.9.2023

Puheenjohtajan terveiset

Kuinka levoton syksystä tulee? Ammattiliitot ovat huolissaan Suomen hallituksen kaavailemista muutoksista työelämään: irtisanomisen helpottamisesta, lakko-oikeuden rajoittamisesta, ensimmäisen sairauslomapäivän palkattomuudesta, ansiosidonnaisen työttömyysturvan porrastamisesta ja palkankorotusten betonoinnista vientialoihin. Viimeksi mainittu estää naisvaltaisten alojen palkankorotukset miesvaltaisten alojen tasolle. Prosentilla kun saa vähemmän, jos lähtötaso on pienempi. Palkasta lisää viimeisimmässä Jyty- lehdessä, https://jyty-lehti.fi/

Mikä olisi tehokkain tapa vaikuttaa tuleviin päätöksiin? Osa liitoista osoittaa mieltänsä mm. ulosmarssilla tai lyhyen hetken työnseisauksilla. Ehkäpä tehokkainta kuitenkin olisi suora kontaktointi päättäjiin, kansanedustajiin ja puolueisiin, ennen kuin he tekevät päätökset kyseisistä asioista. Kenelle annoit äänesi viime eduskuntavaaleissa? Ota häneen suoraan yhteyttä tai hänen puolueeseen. Antamasi ääni menee aina äänestämäsi ehdokkaan puolueelle, vaikkei ehdokkaasi olisikaan päässyt eduskuntaan.

Yksi työnantajapuolen tavoitteista on paikallisen sopimisen lisääminen. Jotta sopiminen olisi tasavertaista, tulee yhteistoiminnan olla sujuvaa, avointa. Yhteistoiminta on siis jatkuvaa työnantajan ja henkilöstön välistä vuorovaikutusta ja neuvottelua asioista, jotka vaikuttavat henkilöstön asemaan ja työhön. Tätä varten on perustettu työpaikoille erilaisia yt-ryhmiä, joissa on sekä työnantajan että henkilöstön edustajia. Tällä hetkellä haetaan mm. Varhan eri yt-ryhmiin henkilöstönedustajia. Jos tehtävä kiinnostaa sinua, ota yhteyttä pääluottamusmieheesi. Yhteystiedot löydät yhdistyksemme sivuilta, https://www.jytylounaissuomi.fi/yhdistys/luottamusmiehet/

Syksyyn kuuluu tuulenpuuskat, mutta nauttikaamme ruskasta ja syksyn antimista!

Elina kajanto

Tee aloite yhdistyksen kokoukselle!

Jäsenillä on mahdollisuus vaikuttaa yhdistyksemme toimintaan tekemällä aloitteita yhdistyksen kokoukselle. Yhdistyksen hallitus käsittelee aloitteet, antaa niihin vastauksensa ja vie ne edelleen yhdistyksen kokouksen käsiteltäväksi. Jäsenten yhdistyksen kokouksen käsiteltäväksi tarkoitetut aloitteet on toimitettava kirjallisesti yhdistyksen hallitukselle viimeistään 30 päivää ennen kokousta.

Lähetä aloitteesi sähköpostilla (toimisto@jytylounaissuomi.fi) viimeistään 31.10.2023, niin se käsitellään tämän vuoden syyskokouksessa. Merkitse viestin aiheeksi Aloite.

Ennakkotietoa: Yhdistyksen sääntömääräinen syyskokous pidetään 30.11.2023 klo 17.30 alkaen Turun yliopiston kasvitieteellisen puutarhan kahvilassa. Kokouskutsu julkaistaan myöhemmin.

Tutustu Jytyn koulutus- ja tapahtumatarjontaan:

Koulutus- ja tapahtumakalenteri
Jyty järjestää jäsenilleen monipuolista koulutusta. Kaikille jäsenille tarjottua koulutusta ovat esim. ammatilliset opintopäivät ja webinaarit sekä työhyvinvointipäivät. Lisäksi Jyty kouluttaa liiton henkilöstön edustajat ja yhdistysaktiivit.

Pari poimintaa koulutuskalenterista:
Tekoäly käyttöön työyhteisössä – webinaari pe 6.10. klo 9.00-10.30
Webinaari on maksuton Jytyn jäsenille. Viimeinen ilmoittautumispäivä on 5.10.2023.

Sosiaalialan ammatilliset opintopäivät 18. - 19.11.2023, Helsinki
Osallistumisoikeus: Sosiaalialan tehtävissä toimivat Jytyn jäsenet
Kustannukset: Jyty Lounais-Suomi maksaa jäsentensä kurssipaketin 2 hlön huoneessa. Ennen ilmoittautumista ota yhteyttä yhdistyksen toimistoon toimisto@jytylounaissuomi.fi, puh. 040 044 8882. Liitto maksaa matkakustannukset edullisimman matkustustavan mukaan.
Viimeinen ilmoittautumispäivä: 22.10.2023

Jytyn Etelä-Suomen aluetoimistolla muutoksia

Jytyn Etelä-Suomen aluetoimistolla on tapahtunut henkilövaihdoksia, tiimissä on elokuussa aloittanut kaksi uutta aluetoiminnan asiantuntijaa, Pekka Kähkönen ja Ilkka Miettinen. Varsinais-Suomi on Pekka Kähkösen vastuualuetta. Pekka on aina välillä myös Turun aluetoimistolla. Jos haluat tulla tapaamaan Pekkaa toimistolle, sovi hänen kanssa tapaamisesta:

Pekka Kähkönen
Aluetoiminnan asiantuntija
050 393 2057
pekka.kahkonen@jytyliitto.fi

Usein kysyttyä työsuhteessa

Työelämässä tulee vastaan monenlaisia kiemuroita ja kysymyksiä. Usein kysytyt kysymykset vastauksineen on koottu tänne: https://jytyliitto.fi/tyoelama/usein-kysyttya-tyosuhteessa/

Hyvää syksyn jatkoa kaikille!